THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, September 4, 2011

PLEASE JUDGES IT ;) thank you .

i've been sue because menyebabkan kemalangan jalan raya pada 6/1/2010 melibatkan WSJ 5098 . thats my motorcycle . ok . yes , aku admit aku berlanggar dengan sorang budak sekolah masa on the way pergi rumah kawan aku . sekarang , lets me tell the whole story about this incidents , then i'll listed a little bit of offense and then please judges it . lets see who is on the part of truth and who is on the part of blunder . 

6/1/2010 WEDNESDAY about 6.00 P.M 
aku dengan kawan aku decide pergi rumah member dekat WIRA DAMAI .
lalu jalan yang agak besar tapi tak ada line putih . kiranya macam jalan kampung .
aku nampak sorang budak SEKOLAH MENENGAH tengah nak melintas jalan .
aku terus berhentikan motorsikal sebab nak bagi dia melintas . 
dalam masa yang sama aku pun ride motor dengan kelajuan 20km/sejam , lalu belakang basikal dia .
aku ride sebab dia dah melintas depan aku .
tiba-tiba dia berhenti secara mengejut dan menghalang laluan aku 
sekaligus menyebabkan aku berlanggar dengan dia . yang menyebabkan aku dengan 
budak sekolah menengah tu berlanggar sebab budak tu dah lah berhenti secara mengejut dekat 
tengah-tengah jalan . lepas tu masa aku ride motor , boleh pulak dia mengacah aku . 
aku dengan kawan aku terjatuh , basikal budak tu himpap motor aku .
brek kaki bengkok , gear bengkok , pedal nak tercabut , left side mirror tercabut tapi tak pecah. 
motor tak teruk sangat , basikal budak tu pun tak teruk . 
datang si pakcik indon mane tah , marah-marah aku . tengking-tengking bagai.
aku tak salah buat apa aku nak senyap . aku pun nak menang jugak .
so , aku lawan dia cakap aku tak salah . pakcik tu kata dia nampak aku langgar budak tu .
sedangkan hakikatnya dia memang tak nampak . kalau dia nampak incident tu , seratus peratus dia takkan salahkan aku . budak tu just terseliuh . yang aku tau dia just terseliuh sebab ade sorang pakcik tolong
aku angkat moto . die sendiri yang kata , budak tu just mengada-ngada . terseliuh sikit je . tapi merengek macam keluar darah bagai . aku pun fikir benda tu kecik , so aku belah dari situ and berhenti depan rumah kawan aku . jarak antara tempat berlanggar and rumah kawan aku dekat sangat . lebih sejam jugak aku lepak kat situ check motor . lepas tu dalam 7.30 aku baru gerak balik rumah . 2 minggu lepas tu , surat saman sampai kat rumah aku . bapak budak tu saman aku atas sebab langgar lari . aku pergi IPD GOMBAK untuk diambil keterangan  and then disaman atas sebab tak buat report lepas accident . sepatutnya aku disaman atas dua kesalahan iaitu tak buat report and menunggang dengan keaadan merbahaya . tapi polis yang amik keterangan tu konon-kononnya baik , so dia bagi satu saman je . masa keterangan diambil , ada banyak benda yang aku tak puas hati . bila aku bagi keterangan , dia tak masukkan dalam report sepenuhnya . apa yang aku cakap dia bantah . nampak sangat tak adil . bila aku kata salah budak tu sebab mengacah , dia kata aku bawak laju sangat . nonsense ! so ,dah settle hal bagi keterangan . 
21/7/2011 sampai surat dakwa aku kat mahkamah . semata-mata nak duit , sanggup dakwa aku . 
parents aku dah decide nak settle luar mahkamah tapi plaintif taknak settle . alasan dia sebab aku kurang ajar dengan pakcik tu . kalau dah kebulur nak duit tu , macam-macam alasan dia bagi. mahkamah tetapkan 
22 OGOS 2011 untuk sebutan kes . tapi aku tak boleh datang so ditangguh pada hari khamis 8/9/2011 . so , i'll listed the offense . please judges it .

1. Gagal  memberi perhatian atau sebarang pandangan yang wajar atau perhatian yang secukupnya terhadap pengguna jalanraya yang lain terutamanya plaintif dan/atau basikalnya.
2. menunggang motosikal tersebut pada had laju yang tinggi memandangkan situasi ketika itu.
3. menunggang motosikal dengan sikap yang cuai dan berbahaya.
4. langsung tidak melihat atau tidak sempat melihat plaintif dan/atau basikalnya bagi mengelakkan perlanggaran tersebut dari berlaku .
5. gagal mempraktikkan sebarang kawalan yang wajar atau secukupnya bagi mengawal motosikal.
6. gagal mengamalkan hemat yang munasabah serta kecekapan dalam pengendalian serta pengawalan motosikalnya.
7. gagal memberi amaran atau sebarang amaran yang wajar ketika sedang menghampiri plaintif dan/atau basikalnya.
8. tidak menghiraukan isyarat atau amaran yang diberikan oleh plaintif. [TAK HIRAU APANYA ! BUDAK TU YANG MENGACAH . BILA PULAK DIA BAGI ISYARAT]
9. menyebabkan atau membernarkan motosikalnya melanggar plaintif. [AKU DAH CUBA ELAK DAH]
10.tidak memberi hak laluan kepada plaintif [ NAMPAK SANGAT STATEMENT PALSU!]
11. menunggang terlalu dekat dan/atau mengekori plaintif dan/atau basikalnya tanpa memastikan bahawa ia adalah selamat untuk berbuat demikian [ SEBAB AKU RASA SELAMATLAH AKU JALAN . TAPI DAH BUDAK TU MENGACAH . STATEMENT TAK BOLEH PAKAI]
12. melanggar plaintif dan/atau basikalnya dari arah belakang . [ BUDAK TU MELINTAS JALAN KOMFEM LAH MELINTANG. MACAM MANA PULAK AKU BOLEH ADA BELAKANG DIA SEDANGKAN BELAKANG BUDAK TU DIVIDER ]
13.mengekori plaintif dan/atau basikalnya dalam jarak yang terlalu dekat sehingga tidak sempat menekan brek dan/atau brek dengan sempurna dan seterusnya melanggar plaintif dari belakang. [ BUDAK TU MENGACAHLAH ! BAPE KALI NAK CAKAP !]
14. gagal berhenti, perlahankan atau menyimpang motorsikalnya bagi mengelakkan dari melanggar plaintif dan/atau basikalnya. [ TADI DIA KATA AKU MEMANDU DENGAN JARAK YANG DEKAT DAN MENYEBABKAN PERLANGGARAN , TIBA-TIBA CAKAP GAGAL BERHENTI. NAMPAK SANGAT PUTAR BELIT CERITA]
15. gagal memberi perhatian yang penuh kepada kenderaan yang berada di arah hadapan terutamanya plaintif dan/atau basikalnya.
16. < sama dengan nombor ( 2 ) >

sorry tak dapat nak senaraikan semuanya kerana terdapat persamaan dengan statement-statement yang lain . tapi yang penting , butir-butir kecuaian aku ada 28 jenis kecuaian . tengok macam sama jeh . nak putar belit bagi aku pening arr tu .

dalam kes ni plaintif buat tuntutan
1. gantirugi Am dan gantirugi Khas.
2. Faedah keatas gantirugi Am pada kadar 8% setahun dari tarikh penyerahan saman hingga ke tarikh penghakiman.
3. faedah keatas gantirugi khas pada kadar 4% setahun dari tarikh kemalangan hingga ke tarikh penghakiman.
4. faedah selanjutnya pada kadar 8% setahun dari tarikh penghakiman sehingga ke tarikh pembayaran .

kerugian khas plaintif
1. kerosakan pada pakaian dan barang barang peribadi lain RM 150.
2.perbelanjaan elaun perjalanan pergi balik hospital bagi rawatan ulangan/pesakit luar adalah RM 20 bagi satu perjalanan dan masih berterusan.
3. perbelanjaan perubatan swasta/kerajaan
4. kos beli makan beekhasiat dan vitamin. [anak dah gemok nak bagi vitamin ape lagi]
5. kos penjagaan
6. kos pembaikan basikal.
7. kos rawatan dan pembedahan masa hadapan .

for readers info, dia upah 3orang peguam untuk kes ni . 
nampak macam aku ni bunuh orang pulak ! tiga-tiga indians ! 
nape tak pilih melayu ? sebab kalau dengan indians boleh lah putar belit cerita .
nak duit punya pasal , sanggup aniaya saudara SEISLAM.

ape-ape pun just doakan aku untuk tempuh ujian Allah S.W.T ni .
maybe ade hikmah disebalik yang terjadi .

Assalamualikum.

0 comments: